Welcome to SMJK Katholik
Achievements
成就
Events
事件
School Announcements
公告
Photo Gallery
照片库
 
   
NOTIS PANGGILAN MASYUARAT PIBG 2023-2024


CUTI PERAYAAN HARI RAYA 2024

JADUAL WAKTU BULAN PUASA





WAKTU PERSEKOLAHAN 2024




“筹募 steam 实验室、提升全校卫生间及礼堂设 备基金”相关活动。

希望得到各界善翁携手并共进,为学校筹募200万余令吉,以设置两间,“steam lab”,提升全校卫生间及吴酉俊 修士礼堂的设备。

眾所周知,公中乃半津貼華中,許多硬體設備需要仰賴社會人 士的慷慨解囊。

公元自1958年遷入八打靈衛星市,至今許多建築物均需維修和提升,尤其衛生間,因年久失修發出異 味,影響校園衛生,另外,吳酉俊修士禮堂自1976年啟用,將近50年,無論是內部結構,軟硬體設備如音響、空調,皆已陳舊不堪,吳酉俊禮堂是校內唯一的多用途禮堂,更是校內各活動或慶典場 地,增設數碼顯示屏也是刻不容緩。

除了培養優秀人才,為在籍學生打造一個安全先進的學習環境 也是我們的職責,校方為本校四機構今發起籌募基金相關活動,基於籌募進展緩慢,望能獲得各界人士的支持,慷慨解囊,感謝大家。

有心捐助的善翁请汇入校方户口:

UOB1293016327

PAYABLEPIBG SMJK KATHOLIK PJ

汇入款项后也请发出存据及姓名,谢谢,感恩 您 的善行善举将会为您带来更多更大的福报

特別的捐助分為有贊助“STEAM LAP”科學室兩間,一間為150k、鉑金100k、金50k、銀20k、銅10k5k的贊助人/商,

亦獲有 1.晚宴VIPVVIP邀請劵,2.報章公佈名字,3.樂捐者牌匾和紀念品等。


NOTIS AGM PIBG 2023

SOP PELAKSANAAN PROGRAM LUAR BILIK DARJAH SEMASA CUACA PANAS










CUTI PERISTIWA GOOD FRIDAY 2023


JADUAL WAKTU BULAN PUASA (SESI PAGI)

JADUAL WAKTU BULAN PUASA (SESI PETANG)












JADUAL PERGERAKAN MURID SETIAP TINGKATAN BULAN FEBRUARI 2023



CUTI BERGANTI/CUTI PERAYAAN TAHUN BAHARU CINA



UJIAN AKHIR SESI AKADEMIK (UASA)

Ujian akhir sesi akademik ialah ujian peringkat sekolah dan dilaksanakan sebagai sebahagian daripada PBD sumatif di akhir kalendar akademik. Ujian akhir sesi akademik bukan merupakan pentaksiran pusat. Ujian akhir sesi akademik adalah untuk menguji tahap kognitif murid bukan membandingkan prestasi atau pencapaian antara murid, sekolah, daerah dan negeri.

 

Ujian akhir sesi akademik bertujuan mengumpul dan mendapatkan maklumat mengenai tahap pencapaian akademik murid atau kandungan yang dipelajari murid sepanjang sesi akademik. Seterusnya, ujian ini juga dapat memberi gambaran yang menyeluruh tentang perkembangan kemajuan, kebolehan dan pencapaian murid. Maklumat ini dapat membantu guru merancang dan melaksanakan intervensi untuk membangunkan potensi murid.

 

Ujian akhir sesi akademik melibatkan murid sekolah menengah peringkat menengah rendah iaitu Tingkatan 1, Tingkatan 2 dan Tingkatan 3 dan kandungan UASA adalah bagi sesi akademik semasa sahaja. Tempoh masa yang diperuntukkan bagi sekolah untuk melaksanakan instrumen pentaksiran dan penyediaan soalan cetakan adalah dua minggu iaitu dari 9 hingga 20 Januari 2023, dalam semester ketiga sesi persekolahan 2022/23. Pelaksanaan UASA di SMJK Katholik mengakur kepada penetapan KPM. Tarikh UASA untuk murid T1-3: 12-19/1, mengambil kira masalah muat turun, pencetakan, penjilidan dan calon ramai.

 

Pengetua


CUTI PERISTIWA PADA 2 NOVEMBER 2022 (RABU)


UJIAN LISAN PENTAKSIRAN PUSAT SPM BAHASA CINA TAHUN 2022


------------------------------------------------------------------------------------------------
HARI PENETAPAN TARGET SPM DAN HARI E-LAPORAN KEMAJUAN MURID SESI PAGI 2022


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

POPULAR BOOK FAIR


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2021



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

click for large image

Download  Jadual Peperiksaan Percubaan
Hari Pembukaan
 Semula Sekolah
  

Murid Tingkatan 5 akan hadir penuh ke sekolah mulai 8/11/2021 tanpa penggiliran.
SURAT

Murid Ting 1- 4 hadir secara bergilir mengikut kumpulan

轮流返校上课

Tingkatan 1 dan Tingkatan 2 
中一与中二                   8 November 2021

Tingkatan 3 dan Tingkatan 4
中三与中四                   1 November 2021

Murid akan dibahagikan kepada dua kumpulan dan hadir ke sekolah bergilir secara mingguan. Kehadiran dihadkan kepada 50 peratus daripada jumplah keseluruhan murid dalam setiap kelas. Senarai penggiliran akan disebar dalam kumpulan Whatsapp kelas masing-masing.

学生将分成两组每周轮流回校上课。学生出席人数将被限制不可超过班级总人数 的五十巴仙。各班主任将准备并告知每周轮流出席的学生名表。

Semua pelajar masuk melalui gate A dan keluar melalui gate C mulai 1 Nov 2021.










click for large image

Murid-murid Ting 1 dan 2 dibenarkan masuk Dewan mulai 12.00 pm dan perlu masuk ke Dewan selewat-lewatnya 1.15 pm.
Murid-murid bergerak masuk ke kelas masing-masing pada 1.20 pm




1.  Murid hadir secara bergiliran  mengikut  kumpulan.
2.  Pelajar wajib memakai pelitup muka di dalam kawasan sekolah. Pemakaian pelitup muka berganda digalakkan.
3. Semua murid makan di dalam kelas waktu rehat dengan seliaan guru.
4. Kelas PJPK dibenarkan, murid  hendaklah berpakaian sukan dari  rumah.
5. Murid bergejala tidak dibenarkan hadir  ke sekolah . Sekiranya murid didapati  bergejala ketika di sekolah,
     ujian saringan covid 19 akan dilaksanakan oleh murid sendiri di bilik isolasi.

6. Pakaian seragam sekolah digalakkan.  Jika pakaian seragam tidak lagi sesuai  dipakai boleh dapat bantuan
    guru  kaunsellor, ada pakaian seragam  sekolah secara percuma dibekalkan.

7. Ketidakhadiran murid mesti ada  surat rasmi kpd pihak sekolah untuk  tujuan rekod di APDM sebagai\ *Tidak hadir*. Ketidakhadiran murid tidak akan dianggap sebagai kesalahan disiplin  tetapi jumlah hari kehadiran murid di catat di sijil berhenti sekolah .


PELAN KEDUDUKAN BILIK


click for large image

 



Amaran scam
Pelajar menerima message daripada Facebook messenger yang mengatakan bahawa pihak pengurusan sekolah menghantar senarai maklumat pelajar kpd bekas pelajar CHS.  Melalui senarai tersebut utk minta  pelajar hantar photonya dan sebagai ganjaran akan dapat sijil penyertaan , markah ko-kurikulum dan wang tunai RM100. Pelajar dinasihatkan block message itu dan pihak pengurusan sekolah tidak pernah mendedahkan maklumat pelajar kepada orang lain dan juga tidak menganjurkan aktiviti tersebut. Harap maklum.
Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) PIBG 2021 /2022
      2021 年度家教协会线上会员大会

Sukacitanya dimaklumkan bahawa Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) PIBG 2021 akan diadakan secara dalam talian seperti  ketetapan yang berikut:-


Tarikh   : 9 Oktober 2021 (Sabtu)
Masa    : 10.30 am  -12.30 pm
Tempat : Kediaman
                    masing-masing

Medium: Google Meet (Pautan akan die-melkan ke akaun Delima anak masing-masing)

Notis AGM PIBG 202
Memberi peringatan  mesra kpd pelajar, transporter dan ibubapa jangan berhenti kereta di tengah jalan  10/3 dan 10/4.
Ini akan menghalang lalu lintas dan membahayakan keselamatan pelajar.

Ibubapa / transporter boleh berhenti kereta di depan BSN Jalan Gasing.
PIBG guard membantu pelajar melintas jalan.
Terdapat juga free parking yang disediakan oleh MPPJ  harap ibubapa menggunakanya demi kebaikan bersama - no traffic jam.
Win win situation   
Pengoperasian Kedai Buku Sekolah


Cuti Sekolah (29/03/2021 - 03/04/2021)
Isnin hingga Jumaat
8.30am - 2.00pm
Sabtu
8.30am - 1.00pm

Hari Persekolahan (mulai 05/04/2021)
Isnin hingga Jumaat
8.30am - 4.30pm

Lencana, sarung kaki dan lencana kolar untuk pelajar sesi pagi ada dijual di Kedai Buku Sekolah

PENUTUPAN SEKOLAH
( pelaksanaan PKP)

Sekolah akan ditutup pada 06/05/2021 hingga 07/05/2021.

Pengajaran dan pembelajaran secara online (PdPR) diteruskan.


Sekolah akan upload jadual waktu dalam talian kepada semua nanti. Jadual waktu ini adalah mengikut spesifikasi KPM, JPN dan PPD. iaitu 3 hingga 4 jam sehari dan rehat 30 minit.
Mata pelajaran yg tidak cukup masa akan melaksanakan kelas offline. Jadual waktu online telah standby sejak bulan April atas arahan Sektor Pembelajaran Sekolah, PPD. Sekiranya penutupan sekolah diumumkan, jadual waktu online perlu digunakan oleh sekolah.  

    Mulai 06/05/2021 jadual waktu tersebut akan digunakan sehingga 28 Mei 2021

Ringkasan:
                6-7 Mei 2021     - kelas online
                10 Mei-2021      - cuti Peristiwa
                11-16 Mei 2021 - cuti Hari Raya
                17-28 Mei 2021 - kelas online
     29 Mei - 13 Jun 2021   - cuti pertengahan tahun

Pemulangan wang tempahan makanan kantin pada  06 dan 07 Mei akan diuruskan setelah sekolah dibuka semula.
PEMBUKAAN SEKOLAH SEMULA 30 APRIL 2021

PENUTUPAN SEKOLAH PADA 27 APRIL DAN 28 APRIL 2021



NOTIS KECEMASAN COVID-19

Sesi Persekolahan Tahun 2021
Mulai 20.01.2021

1. Tingkatan 1 hingga 5  melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran di rumah (PdPR)

 




2.  Pelajar CHS perlu masuk ke GC classroom kelas masing-masing

Google classroom class code

Tingkatan 1    
Tingkatan 2    Tingkatan 3

Tingkatan 4     Tingkatan 5


PEMULANGAN DAN 
PENGAGIHAN BUKU TEKS SPBT

Hanya ibu atau bapa/ penjaga (seorang sahaja) yang dibenarkan datang ke sekolah untuk menghantar dan mengambil buku teks .

Jadual Pemulangan dan Pengagihan buku teks mengikut tingkatan 2021


Sesi Persekolahan Tahun 2021
Mulai 20.01.2021

1. Tingkatan 1 hingga 5     melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran di rumah (PdPR)



 


2. Tingkatan 5 (2020)
    Tingkatan 6 Atas (2020)     
    Tingkatan 6 Atas (2021) melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran bersemuka di sekolah


click for large image

PENEMPATAN KELAS DALAM TAHUN 2021


         Senarai nama pelajar

Tingkatan  1                    
Tingkatan 2                  Tingkatan 3 **

Tingkatan 4 **                    Tingkatan 5                  Tingkatan 6A
Pelajar CHS perlu masuk ke GC classroom kelas masing-masing

Google classroom class code

Tingkatan 1          
Tingkatan 2           Tingkatan 3

Tingkatan 4           Tingkatan 5
MURID-MURID TINGKATAN SATU SESI PERSEKOLAHAN 2021

1.  Tiada Hari Orientasi   murid-murid baharu Tingkatan 1

2.  
Tiada ujian penilaian   murid-murid baharuTingkatan 1

3.   Pengagihan kelas tingkatan 1  berdasarkan keputusan     
 peperiksaan tahun 4 dan 5.
(Sila serah salinan  peperiksaan ke pejabat sekolah secepat mungkin jika masih belum membuat demikian )

4. Ibu atau bapa atau penjaga Tingkatan 1 mestilah  muat turun aplikasi telegram.
Sebarang maklumat akan disampaikan melalui telegram.

Setelah download, tunggu pihak sekolah "add" dalam telegram group (CHS F1 2021 (parent))
Tiada link dibekalkan.

Kepada ibu atau  bapa atau  penjaga yang gagal menyertai kumpulan telegram, sila isikan google form ini:
https://forms.gle/ZjAesimzUVRgRg4e9
PENDAFTARAN / PENGESAHAN   MURID-MURID TINGKATAN SATU SESI PERSEKOLAHAN 2021

Tarikh Pendaftaran         28 Disember 2020 (Isnin)
Tempat                          Dewan Brother Philippe Wu
Masa                             09.00 pagi - 04.00 petang

Sila bawa
a) Surat Penempatan asal ke sekolah ini (buat salinan untuk simpanan sendiri)
b) Salinan keputusan peperiksaan Tahun 4, 5 dan 6
c) Salinan sijil kelahiran murid
d) Salinan kad pengenalan bapa
e) Salinan kad pengenalan ibu
f) Salinan kad pengenalan murid
g) Salinan sijil berhenti sekolah rendah
h) Salinan borang bantuan awal persekolahan (jika berkaitan)

Hanya seorang ibu / bapa / penjaga murid yang perlu hadir ke sekolah untuk urusan pendaftaran.

Mereka yang tidak dapat hadir pada Hari Pendaftaran, perlulah menguruskannya di pejabat sekolah antara 28.12.2020 hingga 30.12.2020 pada waktu pejabat.
Semua sekolah seluruh negara ditutup
9 November 2020
sehingga 18 Disember 2020
 
Keputusan Mesyuarat Pengurusan pd 12 November 2020

(a)Atas sebab kesahihan keputusan peperiksaan dlm talian dan sebab2 lain, pihak sekolah telah membuat keputusan menangguhkan peperiksaan percubaan dan akhir tahun sehingga pelajar balik ke sekolah pada

20 Januari 2021
                (Tingkatan 4 dan 5 sesi 2021, Tingkatan 5 dan 6 sesi 2020)  dan

8 Mac 2021 (Tingkatan 2 dan 3 sesi 2021).

(b) Penjurusan Tingkatan 4 akan berdasarkan keputusan
1. Peperiksaan akhir tahun       Ting. 1 (2018)
2. Peperiksaan akhir tahun      Ting. 2 (2019)
3. Peperiksaan Pertama         Ting. 3 (2020)
4. Peperiksaan kedua               Ting.3 (2020)

(c) Pengagihan kelas
     Ting. 2 dan 3 sesi 2021


Ting. 2  akan berdasarkan keputusan
Peperiksaan pertama dan kedua Ting.1 (2020)

Ting.3 akan berdasarkan keputusan
Peperiksaan pertama dan kedua Ting. 2 (2020)

 **********************

Guru dan murid melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di rumah.  


JADUAL WAKTU
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DI RUMAH (PdPR)

TINGKATAN 1
 
TINGKATAN 2

TINGKATAN 3

TINGKATAN 4

TINGKATAN 5

TINGKATAN 6
(ATAS DAN BAWAH)

Tiada kelas dlm talian dari 12 Nov (Khamis) hingga 16 Nov 2020 (Isnin) 

12 Nov 2020- cuti peristiwa
13 Nov-16 Nov 2020 -  cuti Perayaan Deepavali

Cuti akhir tahun   dari 19 Disember 2020 hingga        19 Januari 2021

Penggal sesi persekolahan 2021 akan bermula pada             20 Januari 2021

PERTANDINGAN KUIZ PASUKAN BADAN BERUNIFORM SEKOLAH-SEKOLAH PERINGKAT NEGERI SELANGOR TAHUN 2020

Semua murid digalakkan menyertai pertandingan ini supaya mendapat markah PAJSK untuk Badan Beruniform. 

Link untuk menyertai Kuiz Pasukan Badan Beruniform Tahun 2020 untuk sekolah-sekolah negeri Selangor sahaja:

KUIZ PBB SELANGOR 2020

Tarikh: 10 November 2020 ( 1201 pg ) hingga                        12 November 2020 ( 1159 malam )

Maklumat berikut perlu diisi dengan betul dan tepat 
a) Nama dan nombor mykad 
b) Nama sekolah 
c) Email yg aktif untuk penghantaran sijil 

Murid hanya dibenarkan untuk menjawab kuiz sekali sahaja. 

Semak jawapan terlebih dahulu sebelum menekan butang hantar.

Berikut adalah peraturan yang berkaitan:

  FAQ KUIZ PBB             PANDUAN KUIZ

YOUNG  EDUCATIORS CHALLENGE PROJECT ID 2020

Kepada sesiapa yang berminat boleh rujuk link di bawagh untuk menyertai pertandingan ini.

Link:
YOUNG EDUCATORS CHALLENGE

Tarikh tutup: 15hb November 2020

PROGRAM KOKURIKULUM: “CELIK KEWANGAN” SECARA DALAM TALIAN DI SEKOLAH-SEKOLAH SELURUH NEGARA DI BAWAH KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA ANJURAN BANK SIMPANAN NASIONAL (BSN)

Tempoh Aktiviti : sehingga 30 November 2020

Kelayakan: Semua murid sekolah Rendah dan  
                    Menengah


https://www.mybsn.com.my/content.xhtml?contentId=1823


Langkah-langkah :
1. Menonton video celik kewangan BSN
https://youtu.be/am9J668AvuA

 2. Menjawab Kuiz
https://www.bsncheckin.com.my/Quiz/Quiz.aspx

Kepada semua guru,staf,ibu bapa dan murid-murid:

致:全体教职员工、家长及学生

Penyakit Influenza A dan Coronavirus  semakin merebak, semua pihak diminta beri kerjasama:

近日来,中国武汉肺炎疫情肆虐,疫情已扩散全球多地,再加上此 前“A型流感 ”于本地盛行,为了降低感染病毒风险,校方特此呼吁全体学生留意:

1.Murid yang pernah melawat ke negara China pada cuti perayaan mesti dikuarantin di rumah selama 2 minggu. Ibu bapa diminta memberi maklumat  kepada pihak sekolah melalui email.

BEB8653@moe.edu.my

凡于新年假期期间到访中国的学生,必须于回国后在家自我隔离两 周。学生则须向校方报备,同时电邮校方,以安排隔离天数。

2. Jika mengalami batuk atau demam harus berjumpa doktor dengan kadar segera. Jangan hadir ke sekolah,ikut nasihat doktor.

若有发烧咳嗽症状者请务必就医,在家休息并向班主任告假。在获 得医生允准后方可返校上课。

3. Selalu memakai topeng (mask), terutama di tempat awam.

勤戴口罩,尤其在公众场所或乘搭公共交通工具。

4. Sentiasa menjaga kebersihan tangan. Bersihkan tangan dengan sabun.

勤洗手。外出回家、进食前后、如厕后必须使用肥皂或洗手液,并用流动水洗手。

5. Menutup mulut semasa batuk atau bersin. Buangkan kertas tisu terpakai ke dalam tong sampah yang tertutup.

打喷嚏或咳嗽时,应用纸巾掩盖嘴巴和鼻子。过后将纸巾丢入有盖 垃圾桶并立即洗手。

6.Mengutamakan kebersihan semasa makan di luar.

 在外用餐时,鼓励自行携带环保餐具。

7. Elakkan berkunjung ke tempat yang ramai orang.

尽量避免到人多的公共场合去,放学后不在外逗留,尽快回家。

8. Pihak sekolah akan menghubungi ibu bapa jika murid sakit. Ibu bapa dikehendaki membawa anak untuk  mendapatkan rawatan.

若有发烧感冒症状的出席学生,也请家长带回就诊,待医生确定可 以上课才回学校上课。

9.Murid-murid digalakkan membawa topeng dari rumah.

校方鼓励学生自行准备口罩,做好卫生防护。

10.Bilik darjah dibersihkan setiap hari supaya bakteria dan virus dapat dihapuskan.

每天放学后,特别的班级将会做消毒工作

Kerjasama anda amat dihargai. Terima kasih. 做好防护,守护健康, 是大家的责任!
5.10.2020

1. Pelajar yg bimbang untuk datang ke sekolah sebab Covid 19 boleh memohon untuk tidak datang ke sekolah tetapi mesti ada surat kepada pihak sekolah dan salinan kepada PPD.

2. Pelajar yang pernah ke One Utama boleh menjalankan kuarantin 14 hari dengan menulis surat kepada pihak sekolah dan salinan kepada PPD.

3. Sistem pemotongan markah tidak dilaksanakan buat masa ini.

Semua guru yang masuk ke kelas sila pastikan pelajar memakai pelitup muka, mencuci tangan, menjaga penjarakan sosial memandangkan kes Covid 19 yang kian meningkat.

Pelajar jangan masuk ke bilik guru dan bilik lain guru melaksanakan tugas tanpa kebenaran.

Ibubapa yg tidak membenarkan anak mereka datang ke sekolah atas sebab COVID 19, sila sediakan surat kpd pihak sekolah, satu salinan kpd  ppd (u.p Sektor Pengurusan Sekolah).
Pertandingan Rakaman Video Teknik
Permainan Ping Pong MSSS PASCA-PKP

Link: PERTANDINGAN
Link:  PETALING UTAMA
Link: PERATURAN PERTANDINGAN        

Permulaan Aktiviti Kokurikulum SMJK KATHOLIK PJ (Peringkat Pertama Semasa PKPP)
Aktiviti Kokurikulum SMJK KATHOLIK PJ (September hingga Oktober) akan bermula secara peringkat ke peringkat mengikut keperluan dan keselamatan warga CHS.
Badan Beruniform/ Kelab Persatuan yang akan mulakan aktiviti kokurikulum dengan syarat mematuhi SOP PKPP dan Garis Panduan Sukan KOKO terkini pada peringkat pertama (Sep & OKT 2020) adalah:

1. PANCARAGAM SEKOLAH铜 乐队
2. KELAB PING PONG乒乓协会
3. KELAB KOMPUTER电脑学会
4. KELAB SIAR RAYA广播小组
5. KELAB SIDANG RIDAKSI校刊编 委会

Pertandingan Melukis Terbuka Atas Talian the "Beautiful China of Chinese Myths & Legends" Online Drawing Contest 2020 anjuran China Cultural Centre Kuala Lumpur

Link: PERTANDINGAN MELUKIS


Pelan arah jalan pelajar di kawasan sekolah mulai 24 Jun 2020




        Jadual masa balik          sesi pagi (updated)


Jadual waktu persekolahan sesi petang


PEMBUKAAN SEKOLAH  UNTUK PELAJAR TING 3,4 DAN 6 BAWAH PADA 15 JULAI 2020




PEMBUKAAN SEKOLAH UNTUK PELAJAR TINGKATAN 1 DAN 2 PADA 15 JULAI 2020
 


Semua program sukan dan aktiviti kokurikulum bulan MAC akan DITANGGUHKAN ke suatu tarikh yang akan dimaklumkan kemudian seperti kenyataan KPM yang dikeluarkan pada 13 MAC 2020.

 

 

   
JADUAL WAKTU TENTATIF PEPERIKSAAN KEDUA 2020
(TING 4 & TING 5)          
(TING 3)                 (TING 1 dan 2)
 
       



PEMOTONGAN MARKAH DALAM PEPERIKSAAN PERTAMA

Pelajar yang tidak hadir ke sekolah dan gagal mengemukakan  Surat Sakit dalam hari berikut akan dikenakan pemotongan markah dalam markah purata Peperiksaan Pertama.
a) Hari  Merentas Desa  22/02/2020 --- 1 %
b) Hari sebelum peperiksaan 28/02/2020--- 1 %
c) Latihan rumah sukan (4 kali) --- 0.2 % setiap kali

Surat ibubapa tidak diambil kira sebagai bukti mereka "sakit dan berehat di rumah" .

**tertakluk pada pindaan
(Seminggu sebelum dan selepeas peperiksaan- pemotongan 0.5 % setiap hari akan  dikira  d
alam Peperiksaan Kedua dan Akhir Tahun
KUTIPAN SUMBANGAN TABUNG PIBG, BAYARAN KEPERLUAN PERSEKOLAHAN 2020

No akaun:  1293016327
Nama bank: UOB Bank
Tempoh Kutipan : 21/01/2020 - 28/02/2020


Sumbangan ICT sebanyak RM20 bertujuan menyelenggara sistem ICT di dalam setiap bilik darjah dan lain-lain perbelanjaan penyelenggaraan ICT di sekolah.

Sumbangan keselamatan RM20 pula bertujuan mengupah seorang pengawal keselamatan tambahan, menyelenggara CCTV, mengupah RELA untuk majlis-majlis sekolah dan lain-lain perbelanjaan keselamatan di sekolah.

Kutipan bayaran melalui cara perbankan internet (online banking).

Bayaran melalui cek / cash deposit / IBG melalui ATM dan Kaunter Bank tidak dibenarkan.

Pastikan nama anak murid dan no I/C adalah betul.

Untuk mengelakkan kegagalan transaction,
sila pastikan Benefiaciary ID / ID checking // Recipient ID validation adalah 'Not required'

Sila bayar mengikut pakej yang ditetapkan.
Hantar transaction slip dan borang jawapan yang lengkap kepada guru tingkatan.


GUIDELINE
ONLINE BANKING
KELAS KOMPUTER
TINGKATAN 1 DAN 2

Kelas bermula 03.02.2020

Bayaran:
No akaun:  1293016327
Nama bank: UOB Bank
Tempoh Kutipan : 21/01/2020 - 28/02/2020

Kutipan bayaran melalui cara perbankan internet (online banking).

Bayaran melalui cek / cash deposit / IBG melalui ATM dan Kaunter Bank tidak dibenarkan.

 
KUTIPAN SUMBANGAN TABUNG PIBG, BAYARAN KEPERLUAN PERSEKOLAHAN 2019

No akaun:  1293016327
Nama bank: UOB Bank
Tempoh Kutipan : 28/01/2019 - 22/02/2019

Kutipan bayaran melalui cara perbankan internet (online banking).

Bayaran melalui cek / cash deposit / IBG melalui ATM dan Kaunter Bank
tidak dibenarkan.

Pastikan nama anak murid dan no I/C adalah betul.

Untuk mengelakkan kegagalan transaction,
 sila pastikan Benefiaciary ID / ID checking // Recipient ID validation adalah 'Not required'

Sila bayar mengikut pakej yang ditetapkan.
Hantar transaction slip dan borang jawapan yang lengkap kepada guru tingkatan.

Pelajar Ting 1 dan Ting 2 digalakkan mengikut kelas komputer.

Rujuk pada garis panduan semasa membuat bayaran.

                     
SISTEM TUNAI SIFAR

CASHLESS SYSTEM


KUTIPAN SUMBANGAN TABUNG PIBG, BAYARAN KEPERLUAN PERSEKOLAHAN DAN YURAN KELAS KOMPUTER TAHUN PERSEKOLAHAN  2018

(click for large image)

No akaun:  1293016327
Nama bank: UOB Bank
Tempoh Kutipan : 01/04/2018 - 30/04/2018

Kutipan bayaran melalui cara perbankan internet (online banking).
Bayaran melalui Cek / cash deposit / IBG melalui ATM dan Kaunter Bank
tidak dibenarkan.

Untuk mengelakkan kegagalan transaction, sila pastikan Benefiaciary ID / ID checking // Recipient ID validation adalah 'Not required'

Sila bayar mengikut pakej yang ditetapkan.
Hantar transaction slip dan borang jawapan yang lengkap kepada guru tingkatan.

Garis Panduan menggunakan online banking (boleh download)

GUIDELINE TO IBG MAYBANK
Pemegang akaun Maybank


Surat:
       




It is our pleasure to inform you that we, the 9th PetalingJaya Scout Troop will be celebrating our 60th anniversary this year. So, in honour of our 60th anniversary, a celebratory campfire named “Thousand Lights“ will be held this year. 

 

Date : 14 July 2018

Time : 5:00pm - 11:00pm

Venue : Catholic High School

Price : RM15/ticket

 

We happily welcome you to enjoy every second of our campfire! Tickets are now available at the history square.


Here's your opportunity to be a life saver and make a difference. Join us - Friday (13/7/2018) from 9am till 4pm. Please share this news to all your friends and relatives who are eligible to donate as well. All are welcome.

Waktu Persekolahan  Sepanjang Bulan Ramadhan 2018

Waktu Persekolahan  
Sepanjang Bulan Ramadhan


Sesi pagi
Isnin  hingga Khamis      7.20 pagi -12.30 tgh
Jumaat                           7.20 pagi - 12.25 tgh

Sesi petang
Isnin hingga Khamis       12.40 tgh - 5.30 ptg
Jumaat                           1.1.0 tgh - 5.30 ptg
 
Jadual Waktu Bulan Puasa



 click for  large image
KUTIPAN SUMBANGAN TABUNG PIBG, BAYARAN KEPERLUAN PERSEKOLAHAN DAN YURAN KELAS KOMPUTER TAHUN PERSEKOLAHAN  2018

(click for large image)

No akaun:  1293016327
Nama bank: UOB Bank
Tempoh Kutipan : 01/04/2018 - 30/04/2018

Kutipan bayaran melalui cara perbankan internet (online banking).

Bayaran melalui Cek / cash deposit / IBG melalui ATM dan Kaunter Bank
tidak dibenarkan.

Untuk mengelakkan kegagalan transaction, sila pastikan Benefiaciary ID / ID checking // Recipient ID validation adalah 'Not required'

Sila bayar mengikut pakej yang ditetapkan.

Hantar transaction slip dan borang jawapan yang lengkap kepada guru tingkatan.

Garis Panduan menggunakan online banking:
(boleh download)

GUIDELINE TO IBG MAYBANK
Pemegang akaun Maybank


Surat:
                 

click for large image


KUTIPAN SUMBANGAN
 TABUNG PEMBANGUNAN LEMBAGA PENGELOLA  2017

Pihak sekolah akan mengutip Sumbangan  Tabung Pembangunan Lembaga Pengelola. Kutipan ini adalah untuk pembangunan infrastruktur dan kerja-kerja penyelenggaraan kemudahan sekolah.

Sumbangan kepada Tabung Pembangunan LPS ialah sebanyak RM60.00 setiap murid bagi satu tahun.

Sumbangan akan dikutip dengan perbankan internet (online banking) iaitu Third Party Transfer (untuk pengguna  akaun UOB sahaja) atau Interbank Giro (IBG) (untuk pengguna akaun bank lain) 


Cek / cash deposit / IBG melalui ATM dan Kaunter Bank
Tidak Dibenarkan. 

TIADA kutipan tunai.

Butiran bayaran adalah seperti berikut:

1.Nama Akaun : LPS SMJK KATHOLIK PJ
2.No.Akaun : 1743036714
3.Nama Bank: United Overseas Bank (UOB)
4.Tempoh Kutipan: 18/08/2017 sehingga 04/09/2017
5.Untuk mengelakkan kegagalan transaction, sila pastikan Benefiaciary ID / ID checking // Recipient ID validation adalah 'Not required'

Sila pastikan maklumat pelajar ditaip dengan betul.
Recipient Reference :                                           No kad pengenalan pelajar (tanpa"-")                  (contoh: 950101061566)
Other payment details: nama pelajar pelajar dan kelas
(contoh : leejunjun4s2)

Tolong cetakkan transaction slip dan Borang Jawapan dan kembalikan kepada Guru Tingkatan. Setiap transaction hanya untuk seorang pelajar.

Kerjasama Tuan / Puan amat diperlukan supaya kutipan bayaran dapat dijalankan dengan licin.

Berikut adalah bagaimana buat 'online banking'



 GUIDELINE TO IBG
                 (untuk pemegang akaun  Public Bank)

GUIDELINE TO IBG   MAYBANK
                   (untuk pemegang akaun Maybank)


SURAT




Hari E-Laporan Kemajuan Pelajar (Tingkatan 3) 2017

14 Jun 2017
9.00 pagi - 12.30 tengah hari
Bilik darjah

Kutipan Bayaran Keperluan Persekolahan 2016
Pihak sekolah akan mengutip bayaran majalah sekolah, takaful MSIG dan bayaran keperluan yang lain seperti di lampiran. Bayaran akan dikutip dengan perbankan internet (online banking).
Cek / cash deposit / IBG melalui ATM dan Kaunter Bank
Tidak Dibenarkan.

Butiran bayaran adalah seperti berikut:
1.Nama Akaun : PIBG SMJK KATHOLIK PJ
2.No.Akaun : 1293016327
3.Nama Bank: United Overseas Bank (UOB)
4.Tempoh Kutipan: 27/6/2016 sehingga 30/7/2016

Tolong cetakkan transaction slip dan kembalikan kepada Guru Tingkatan. Setiap transaction hanya untuk seorang pelajar.Kerjasama Tuan / Puan amat diperlukan supaya kutipan bayaran dapat dijalankan dengan licin.

     
MESYURAT TERGEMPAR PERSATUAN IBU BAPA DAN GURU SMJK KATHOLIK
Dengan segala hormatnya dimaklumkan bahawa mesyuarat tersebut di atas akan diadakan seperti berikut:
10 Mac 2016 (Khamis)             1.00 tengah hari                 Dewan Bro. Philippe Wu

Agenda mesyuarat seperti disenaraikan dalam surat

Kehadiran ibu bapa amat diharapkan bagi menjayakan mesyuarat ini.

                                         

MESYUARAT AGUNG PIBG 2016
Dengan segala hormatnya tuan/puan dijemput untuk menghadiri Mesyuarat Agung PIBG 2016 dan Majlis Penyampaian Hadiah Pelajar Cemerlang PT3 2015 pada 27 Februari 2016 (Sabtu) jam 1.50 petang bertempat di Dewan Bro.Philippe Wu, SMJK Katholik,P.J.
Atur Cara Mesyuarat Agung PIBG 2016
1.50 ptg  Ketibaan ibu bapa, guru-guru dan para jemputan
2.00 ptg  Ucapan Aluan oleh Yang Dipertuan PIBG, En.Kenny Tan Jui Thong
               Ucapan Pengetua SMJK Katholik, En.Ong Boon Puah
2.15 ptg   Penyampaian Hadiah dan Cenderahati
3.00 ptg   Jamuan Ringan
4.00 ptg   Pemilihan Ahli Jawatankuasa 2015/2016 dan Pengiraan Undi
4.30 ptg   Pembentukan AJK PIBG sesi 2016/2017
5.00 ptg   Membincangkan perkara-perkara berbangkit
5.30 ptg   Bersurai

                                   

KUTIPAN SUMBANGAN TABUNG PEMBANGUNAN LEMBAGA PEBGELOLA SEKOLAH TAHUN 2016

Sumbangan kepada Tabung Pembangunan LPS 2016 sebanyak RM 60.00. Sumbangan Tabung Pembangunan LPS dikutip dengan cara perbankan internet (online banking).

                      Nama Akaun:  LPS SMJK KATHOLIK PJ
                      No. Akaun: 174 303 6714
                      Nama Bank: United Overseas Bank (UOB)
                      Tempoh bayaran:  18/01/2016  - 23/02/2016

Untuk menyenangkan kerja, ibu bapa atau penjaga boleh download IBG Guideline.

Untuk tujuan pengesahan bayaran, tolong cetakkan transaction slip dan kembalikan bersama borang jawapan kepada Guru Tingkatan. Setiap transaction hanya untuk seorang pelajar.

Surat Sumbangan Tabung Pembangunan

IBG Guideline

CHS Diamond Jubilee  Road Run 2016
Date:
20th February 2016
Time:
 7.00am
Venue:
 Catholic High School  PJ

8km Road Run Open to all ex CHS students, alumni and family, PTA members and family, school board members and family and teachers family members.

Note : Please download the registration form and rules & regulations from the link(something that is suitable).

Closing Date:  
27th January 2016
(Or upon reaching 200 participants whichever comes first)

FORM 1 ADMISSION TO CATHOLIC HIGH SCHOOL PETALLING JAYA

The student has to apply through the primary school (around the month of September every year)

 

If Catholic High School is not in the list of application, the student will be assigned a secondary school. Report and register to the assigned school to ensure a place in a government school, then appeal/apply online through the assigned secondary school to come to Catholic High School PJ.

 

If the student is not successful when the online appeal outcome is announced, the student has to submit manual appeal through the assigned secondary school within one week.

If the student is still not successful after the manual appeal, the student has to fill up 4 sets of the transfer form (P.U.A 275) through the assigned secondary school, and 1 set of certified true copy of student’s IC, UPSR result, parents’ IC, parents’ marriage certificate and  utility bills and pass up the documents to:

Pejabat Pendidikan Daerah Petaling Utama, Blok Podium, Kompleks Kelana Centre Point, Jalan SS7/19, Kelana Jaya 47301 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan.               Tel: 603 – 78834555             Fax: 603 – 78834666

UPSR Requirement ( based on 2014 and 2015 Criteria Set by Pejabat Pendidikan Daerah)

From the district of PPD Petaling Utama:      5A2B

From other districts of Selangor:    6A1B

From Kuala Lumpur:   7A

Other Criteria:           

Active in Co-curricular and sports activities preferably with representation and achievement at MSSD (District Level), MSSS (State Level) and MSSM (National Level)

 

For students outside Selangor, there is no online appeal system. The student has to fill up the transfer form (P.U.A. 275 form)  at the assigned secondary school and pass up 6 sets of transfer forms and 1 set of certified true copy of student’s IC, UPSR result, parents’ IC, parents’ marriage certificate and  utility bills to: Jabatan Pendidikan Selangor, Jalan Jambu Bol 4/3E, Seksyen 4, 40604 Shah Alam, Selangor.                     Phone:+60 3-5518 6500

Note: There is no entrance examination. 

Principal, Catholic High School Petaling Jaya

PDF document

Lawatan ke Karnival Informasi Pengajian Tinggi China Tahun 2015 中国高等教育展

Tarikh: 12 hb Oktober 2015 hingga 13hb Oktober 2015
Tempat: The Kuala Lumpur and Selangor Chinese Assembly Hall (KLSCAH)
Masa: 10.00 pagi - 5.00 petamg

Pelajar Tingkatan 5 dan Enam Atas adalah dijemput hadir.

BLOOD DONATION 2015

Karnival Hari Guru Peringkat PPD Petaling Utama
    Semua dijemput  hadir dan meriahkan Karnival Hari Guru ini.

   

KONSERT PANCARAGAM MUZIK ORIENTAL 2014

Tarikh: 26 April 2014
Masa: 7.30 malam
Tempat: Dewan Bro Philippe Wu, SMJK Katholik
 

  华乐团演奏会

华乐团为了筹募购买新乐器与提升场地设备的基金,将在月26日晚上7时30分于本校冷气大礼堂举办风雅颂·赋比兴·系列八之穆桂英挂帅”演奏会这项演奏会也是配合该校华乐团成立25周年纪念, 由该校家教协会主办, 意义非凡。

      公中校长王文坂指出这场演出不仅是一场演奏会,更是一种音乐,中华文化以及艺术的交流,希望透过此会将中华文化渊源流传下去, 也希望借着此演出让学生们有个发挥的平台展现他们的音乐才华。

    公中华乐团成立于1989年,曾多次参与全国华乐节以及全国华乐合奏大赛,并赢得奖项及深获好评,也屡次受邀到国内外演出,包括曾赴新加坡和中国北京 交流表演。

      家协主席陈维通指出,这场演奏会是结合了公教中学师生们的心血演出,因此诚意邀请各界人士踊跃参与。

      担任公中华乐团教练长达20年的黄鸿昌老师指出,该华乐团的第一场公演时与1994年,并于数年内成功举行《风雅颂·赋比兴》系列华乐演奏会, 皆获得佳评如潮,而今年已迈入第8届的演出以《穆桂英挂帅》为主题, 描写古代女英雄穆桂英奋勇挂帅抗敌,保家卫国的历史故事,并以京剧戏曲的方式呈现。这项演奏会的演出曲目皆向高难度挑战,而且学生们的演出简直可媲美专业的表演。

      公教中学三机构诚意邀请各界人士踊跃出席。有意观赏当天演出者,可通过乐捐方式索票入场。凡捐款300令吉或以上者,将成为大会赞助人及获赠2张贵宾券,500令吉或以上者将担任大会名誉主席兼剪彩人,同样获赠2张贵宾券。此外,本团也出售每张30令吉的入场券。另外,主办单位准备出版公演特刊,在此呼吁各界热心商家踊跃刊登广告, 慷慨解囊。

      公教中学三机构诚意邀请各界人士踊跃出席,以行动力挺该校,并支持中华文化的传承,在此先致以万二分的谢意。

欲知更多详情,请联络:03-79565484 (公教中学)017-3795511 (顾 问老师-林老师)        012-6833108 (广 告与乐捐负责老师-卢老师) 012-3498841(票务负责老师-谢老师)




MAJLIS ANUGERAH CEMERLANG TAHUN 2014 颁奖典礼

Tarikh: 12 April 2014
Masa: 8.30 pagi
Tempat: Dewan Bro Philippe Wu, SMJK Katholik
Untuk makluman ibu bapa /penjaga, pihak sekolah mewajibkan semua pelajar Tingkatan 5 dan Tingkatan 6 hadir. Pelajar lain tidak perlu hadir. Hal ini adalah kerana kekangan ruangan di Dewan Bro.Philippe Wu.
本校谨定于2014年4月12日(星期六)上午8时30分在本校吴酉俊修士礼堂举行本年度颁奖典礼。有鉴于本校吴酉俊修士礼堂的空间有限,校方规定所有中 五及中六生务必出席观礼,其他学生则无需出席。
Mesyuarat Agung PIBG 2014  家教协会会员大会
Dengan segala hormatnya tuan/puan dijemput untuk menghadiri Mesyuarat Agung PIBG 2014 dan Majlis Penyampaian Hadiah Pelajar Cemerlang PMR 2013 pada 15 Mac 2014 (Sabtu) jam 1.50 petang bertempat di Dewan Bro.Philippe Wu, SMJK Katholik,P.J.
Atur Cara Mesyuarat Agung PIBG 2014
1.50 ptg  Ketibaan ibu bapa, guru-guru dan para jemputan
2.00 ptg  Ucapan Aluan oleh Yang Dipertuan PIBG, En.Tommy Kok Chee Khung
               Ucapan Pengetua SMJK Katholik, En.Ong Boon Puah
2.15 ptg   Penyampaian Hadiah dan Cenderahati
3.00 ptg   Jamuan Ringan
4.00 ptg   Pemilihan Ahli Jawatankuasa 2014/2015 dan Pengiraan Undi
4.30 ptg   Pembentukan AJK PIBG sesi 2014/2015
5.00 ptg   Membincangkan perkara-perkara berbangkit
5.30 ptg   Bersurai
Kutipan Bayaran Keperluan Persekolahan 2014                  Rujukan Surat: CHS 400-1/3/4(1)
                                                                                                                    Tarikh:  13 Januari 2014

          Dimaklumkan bahawa butir-butir bayaran dan tarikh kutipan adalah seperti di bawah.
Kerjasama Tuan / Puan amat diperlukan supaya tugas ini dapat dijalankan dengan licin.                                       Bayaran hendaklah dibuat dalam bentuk wang tunai.
Jenis Bayaran
a. Majalah Sekolah (semua pelajar)                                                         RM15.00
b. Kad Gerko (semua pelajar)                                                                 RM  0.50
c. Rekod Penilaian Kokurikulum (semua pelajar)                                      RM 1.50
d. Rekod Laporan Kemajuan (semua pelajar)                                           RM 1.50
e. Foto Pelajar berukuran passport - 4 keping
    (Pelajar Ting 1 & 4 / Pelajar baru Ting 2, 3, 5,6)                                   RM 6.00
f. Manual Keselamatan Pelajar (Pelajar Ting 1 / pelajar baru sahaja)          RM 3.00
g. Buku Peraturan Sekolah (Pelajar Ting 1 / pelajar baru sahaja)                RM 3.00
h.  Folder Laporan Kemajuan (Pelajar Ting 1 / pelajar baru sahaja)            RM 7.00
i.   Fail PBS (Pelajar Ting 1)                                                                      RM12.00
j.  Insurans MSIG (M) Bhd  (pilihan)                                                         RM 10.00

Tarikh Kutipan
22.01.2014 (Rabu)                           Tingkatan 1, 2, 4 dan 5
23.01.2014 (Khamis)                        Tingkatan 3 dan 6 Atas

Kutipan bayaran Majalah Sekolah Tahun 2014
Jabatan Pendidikan Selangor telah menetapkan kadar baharu bagi majalah sekolah  2014.
Berikut adalah surat daripada Jabatan Pendidikan Selangor

Download (untuk size besar)



Kutipan untuk mengisi Tabung Pembangunan Sekolah Tahun 2014

                                                                                                                                                                       Rujukan surat: 100-17/1/1(1)
                                                                                                                             Tarikh: 13/01/2014

              Untuk makluman Tuan / Puan, sekolah kita ialah sebuah Sekolah Bantuan Modal. Lembaga Pengelola Sekolah bertanggungjawab atas urusan pembangunan infrastruktur, penyelenggaraan dan baik pulih, pembelian perabot, bayaran sebahagian besar bil utiliti, pemasangan kelengkapan baharu dan sebagainya.
              Sukacita dimaklumkan bahawa pihak sekolah telah memperoleh kelulusan ahli-ahli PIBG melalui Mesyuarat Agung PIBG 2013 dan Lembaga Pengelola Sekolah untuk mengutip bayaran tahunan sebanyak RM50.00 daripada setiap pelajar bagi mengisi Tabung Pembangunan Sekolah. Sehubungan dengan itu, bayaran tersebut akan dikutip pada tarikh yang ditetapkan seperti berikut:
                     Tingkatan 1, 2, 4 dan 5 :     22.01.2014 (Rabu)
                     Tingkatan 3 dan 6         :     23.01.2014 (Khamis)
              Selain itu, sumbangan / derma tambahan juga dialu-alukan. Kerjasama Tuan / Puan didahului dengan setinggi-tinggi penghargaan.

Bayaran Wang Bantuan Persekolahan RM100  
                        Rujukan surat: CHS700-7/3/1/14(1)
                                                                                                                                                                     Tarikh: 15/01/2014

Bayaran Wang Bantuan Persekolahan RM100 akan dijalankan mengikut jadual yang ditetapkan oleh pihak sekolah:
              22.01.2014 (Rabu)   Tingkatan 3, 4 dan 5              12.25 p.m. - 1.00 p.m. Bilik Darjah sendiri
              23.01.2014 (Khamis)  Tingkatan 1 dan 2                1.00 p.m. - 2.45 p.m.   Bilik Darjah sendiri
Pembayaran akan diuruskan oleh Guru Tingkatan kelas masing-masing.
Bagi pelajar Tingkatan 3, 4 dan 5, mereka boleh menerima wang bantuan RM100 sendiri.
Bagi pelajar Tingkatan 1 dan 2, ibu bapa perlu datang untuk menerima wang bantuan tersebut. Ibu bapa perlu meletakkan kereta di luar kawasan sekolah.
Jika ada sebarang pertanyaan, sila hubungi Pn.Wong Ewe Leng (PK Petang) bagi pelajar sesi petang  di  talian 03-79565484 dan En.Tham Kok Peng bagi pelajar sesi pagi di talian 03-79550521.

FUND RAISING PROJECT 2013 -----NEW BLOCK  AND  SOLAR  PANEL

筹募建校经费---兴建三层教学及行政楼以及安装 太阳能发电的设施

本校为兴建三层教学及行政楼以及安装太阳能发电的设施,希望获得各界人士的捐助,以期达到筹募二百万令吉工程经费的目标,让 本校约三 千名莘莘学子在更舒适的环境下学习。

本校是一所国民型改制中学,属半津贴学校,除获政府提供教员薪金及行政费用外,其余改善硬体设备经费,全由学校董事会和家教 协 会负责。由于近年来学生人数日益增 加,课室已不敷应用,因此增建课室刻不容缓。计划中兴建的三层教学及行政楼将包括两间教室、一间行政室及其他办公室。

另外,学校每年的庞大电费开销让校方穷于应付。校方希望通过安装太阳能系统及实行电力收购制(FiT)计划,预计每年所获的高达25万令吉回酬,能减轻学校的经济负担。本校秉持‘以 校养校 ’的方式,赚取额外的收入来抵销电费及把省下的经费用以发展学校设备。这个再生能源计划还能达到教育和环境保护的效果。

董事会、圣母昆仲会、家教协会及校友会谨此呼吁热心华教人士、各界商翁、家长及校友们,秉承爱护华教的精神,慷慨解囊,多少 不拘,共囊义举。此项义举当能众志成城,让本校莘莘学子在先进舒适的环境里学习,他日成就,必为国家、社会谋求更大的福祉。

82日的筹募建校经费推介礼暨新闻发布会上,董事长拿督林福山率先 捐献30万令吉, 另 外家协主 席郭智强先生和林茂良先生也分别捐出5万 令吉。当天出席者包括王文坂校长、董事陈琳、钟振勇修士、郑瑞成、徐远来、张发龙等。

Fund-raising Objectives

  • To raise funds for the construction of a new 3-storey block of office and classrooms.
  • To raise funds for the installation of 180 KWp Solar PV renewable energy to offset the payment for the electricity bills.
  • To raise funds for the general maintenance of the school building and school facilities.
  • To conserve  the environment for future generations and to enhance awareness  on the role and importance of Renewable Energy

Fund-Raising Target:  RM2 million

New Block

Catholic High School is a double-session school with an enrolment of 3000 students. Currently the school is facing a shortage of office space, classrooms and activity rooms. Our school needs a new block to cater for the needs for additional space.

Solar PV Project

The school is using the principle of self sustenance to generate income to offset the expenses for the electricity bills. Any additional income generated will be put to good use for school maintenance & development. This project also helps the country to conserve the environment for future generations and to enhance awareness among students on the role and importance of Renewable Energy.

The school, the Marist Brothers, the Board of Governors, the Parent-Teacher Association and the Alumni appeal to you to donate generously (irrespective of the amount) to enable the school to have a new block of building and to implement the solar PV Project successfully.

 All donations should be made payable to “CATHOLIC HIGH SCHOOL BUILDING FUND”.
Please make sure you are issued the Lembaga Pengelola Sekolah receipt.

HARI   E-LAPORAN   KEMAJUAN    PELAJAR  分发学生成绩册
Pihak sekolah akan mengedarkan E-Laporan Kemajuan Pelajar kepada ibu bapa /penjaga mengikut jadual di bawah:
24 Julai 2013 Tingkatan 3,4 dan 5    9.30 pagi - 12.30 tgh
25 Julai 2013  Tingakatan 1 dan 2     2.2.0 ptg - 5.40 ptg
Ibu bapa dan penjaga dikehendaki hadir ke sekolah mengikut masa yang ditetapkan untuk mengambil E-Laporan Kemajuan Pelajar.
Pelajar hanya dibenarkan pulang bersama dengan ibu bapa /penjaga selepas bermulanya sesi pengambilan E-Laporan Kemajuan Pelajar.
本校订于以下日期分发学生成绩册
7月24日  中三,中四,中五                 上午9时30分至下午12时30分
7月25日   中一,中二                            下午2时20分至5时40分
为了加强校方与家长之间的联系,家长/监护人须亲自到校领取成绩册。
在领取成绩册的时段开始后,学生才被允许由家长/监护人带回。
Kutipan Derma Tabung PIBG  筹募家教协会活动基金
PIBG sekolah ini telah menjalankan kegiatan-kegiatan yang membawa manfaat kepada pelajar-pelajar sekolah ini. Punca kewangan PIBG adalah bergantung kepada sumbangan ibu bapa supaya segala kegiatan dapat dijalankan dengan lancar.
Mesyuarat Agung PIBG 2013/2014 dengan sebulat suara bersetuju untuk mengutip derma sebanyak dua kali setahun. Kutipan derma Tabung PIBG kali kedua akan diadakan pada tarikh berikut:
16.07.2013(Selasa)  Tingkatan 5, 6                                        17.07.2013 (Rabu)  Tingkatan 1,2,3,4
Pihak PIBG merayu kepada ibu bapa / penjaga agar menderma sekurang-kurangnya RM30 untuk menjayakan kegiatan PIBG.
Kerjasama dan sumbangan yang diberi oleh ibu bapa / penjaga amat dihargai.
本协会在各位家长的支持下,每年顺利展开各项惠及学生的活动。这些活动均需要大笔经费维持及推动。各项活动的经费都由本协会的活动基金拨出,而活动基金来 源全赖各家长的慷慨捐助。近年来本校各项学术活动与体育竞赛水平显著提升,这都是各位家长热心支持与协助的成果。

2013/2014 家协年度大会一致通过进行两次的募捐活动。本年度第二次的募捐活动日期如下:
16/07/2013 中五,中六                            17/07/2013  中一,中二,中三,中四

希望家长/监护人能够乐捐至少RM30,多惠益善。
 Co-curriculum Announcements 2013
  1. Students need to listen attentively during assembly and constantly check the club notice boards.
  2. Borang Pendaftaran Kokurikulum and Kad Kokurikulum were distributed on Monday (14/1/2013) by respective form teacher.
  3. All students should fill in the Borang Pendaftaran Kokurikulum, signed by their parents and hand in the form to their form teachers by 21st January, next Monday.
  4. Filling in Borang Pendaftaran Kokurikulum does not mean a student is already registered with the particular badan kokurikulum. Students still need to register with the badan kokurikulum and guru penasihat when he / she attends the club meeting.
  5. Students are not allowed to change their  badan kokurikulum once they have registered as a member as data for co-curricular registration will be sent to the PPD. 
  6. Kad Kokurikulum is official document, can't be lost or spoilt and must get teachers' signature when attend badan kokurikulum's meeting.
  7. The wearing of pakaian seragam Pasukan Badan Beruniform will begin on 20th Feb after Chinese New Year for forms 1 and 2. The wearing of pakaian seragam Pasukan Badan Beruniform on every Wednesday is the directive of Kementerian Pelajaran Malaysia.
**Borang Pendaftaran Kokurikulum 2013

**Edited Senarai Badan Gerko 2013
Hari E-Laporan Kemajuan Pelajar
Dengan segala hormatnya dimaklumkan bahawa pihak sekolah akan mengedarkan E-Laporan Kemajuan Pelajar kepada ibu bapa / penjaga mengikut jadual berikut:
25 Julai 2012     Tingkatan 3,4, 5 dan 6 Atas             9.30 a.m. - 12.30 p.m.
26 Julai 2012     Tingkatan 1 dan 2                            2.20 p.m. - 5.40 p.m.
Ibu bapa dijemput hadir ke sekolah untuk mengambil  E-Laporan Kemajuan Pelajar.
Ibu bapa diminta meletakkan kenderaan di kawasan letak kenderaan yang disediakan oleh MPPJ.
Pelajar hanya dibenarkan pulang bersama dengan ibu bapa / penjaga selepas bermulanya sesi pengambilan E-Laporan Kemajuan.
Temasya Sukanan Tahunan Ke-43        2012年运动会
Lembaga Pengelola Sekolah, Persatuan Ibu bapa dan guru-guru, Persatuan Alumni, Pengetua, guru-guru dan pelajar-pelajar menjemput tuan-tuan dan puan-puan datang ke sekolah untuk menyaksikan Temasya Sukan Tahunan ke-43 pada hari Sabtu 23 Jun 2012 jam 8.00 pagi hingga 1.00 petang.
Temasya Sukan Tahunan ini akan dirasmikan oleh Yang Berbahagia Dato' Lim Hock San, Pengerusi Lembaga Pengelola Sekolah. Penyampaian Hadiah & Penutupan Majlis akan disempurnakan oleh Yang Berbahagia En. Tommy Kok Chee Khung, Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru-guru.
本校谨定于2012年6月23日(星期六),上午8时正在本校举行本年度运动会,敬请董事长拿督林福山局绅莅临主持开幕典礼,家教协会主席郭智强先生主持 闭幕典礼。恭候光临指教。

八打灵公教中学铜乐队      第七届大型公演——‘铜声欢庆’

An Evening to Celebrate Music
  

            Catholic High School PJ will present “An Evening of Music 2012” concert themed       Celebration on 28 April 2012 at the Bro. Philippe Wu School Hall in Petaling Jaya.

          There will be two shows; matinee at 2.00 p.m. and the evening show at 7.15p.m.

           Organised by the Parent-Teacher Association of Catholic High School PJ, the concert aims to promote the young talents, raisefunds to buy musical instruments and to cover the costs of the increasing maintenance and general expenses of the band.

                    The highlight of the concert is a special performance by a renowned percussion soloist JoJo             Ho from Hong Kong.

                   The band which was started in 1982 under the patronage of Brother Paul Sung, the Principal of         Catholic High School then, has evolved  from a mere marching band  to a diverse organization                   which comprises  a march- cum -concert band, a Colour Guard and a Sinfonietta Section.

                   The band has had many achievements, one of which was the Gold Award in the recent 3rd Winter        Band Festival held in Hong Kong.

                   The organizing committee hopes to raise RM200, 000 from the concert.

                  For further information on the concert and kind contribution, please contact Madam Hardeep at         019-2194541 or Ms. Margaret at  03-79565484.

          继2009年“ 东西弦汇”,八打灵公教中学铜乐队定于2012428日(星期六)呈献第七届大型公演。届时诚邀各界音人士踊跃出 席。这项主题名为“铜声欢庆”的音乐演出分为两场,即是下午2时及晚上715, 于八打灵该中学吴酉俊修士冷气礼堂演出。

这两场演出的宗旨是为了让队员们展现苦练多时的成果,发挥其才 华,进而提升演奏水平,同时也借此机会为筹募铜乐队常年活动经费及添购和保养乐器的开销。

铜声欢庆

公教中学铜乐队成立至今已三十年,在导师李仁华先生孜孜不倦的 指导下,铜乐队茁壮成长,演奏水平已达到一定的水平,获公众的表彰。公中铜乐队更扮演音乐文化的摇篮,培育出不少音乐艺术人才。为增添演奏会的吸引力,当 晚亦会邀请来自香港出名的敲击手客串演出。

在此,公中铜乐队恳请公中全体师生及家长,各界热心人士慷慨解 囊,捐款购买音乐会入场卷,或在公演纪念特刊上刊登公益广告,以助铜乐队达成20万的筹款目标。公中铜乐队将感激不尽。

Konsert Pancaragam dan Sinfoniatta “An Evening of Music 2012”  音乐会

Dengan sukacitanya dimaklumkan bahawa SMJK Katholik akan mengadakan Konsert Muzik yang dianjurkan oleh Persatuan Ibu Bapa dan Guru. Butir-butir konsert adalah seperti berikut:

Tarikh     :  28 April 2012 (Sabtu)

Tempat   :  Dewan Brother Philippe Wu, SMJK Katholik, PJ.

Masa       :  2 petang / 7.15 malam

Tema    :  Celebration

Matlamat utama konsert ini adalah untuk:

            a)   Pelajar menimba pengalaman dan sekali gus meningkatkan teknik persembahan.

         b)   Mendapatkan sumber kewangan untuk membeli kostum baharu, alatan serta membiayai aktiviti-aktiviti pancaragam.

         c)  Membiayai segala kos apabila pelajar menyertai pertandingan muzik di peringkat antarabangsa.

         d) Memberi peluang kepada pelajar untuk mencapai prestasi cemerlang dalam bidang muzik.

Buku cenderamata Konsert Muzik 2012 akan diterbitkan. Dermaan tuan / puan amat dialu-alukan.

   Kami amat berharap agar tuan / puan dapat memberikan sumbangan untuk menjayakan konsert ini. Segala sumbangan tuan/puan didahului dengan ucapan ribuan terima kasih. 

Kutipan pertama : 01.03.2012


Click here to view the school's letter regarding the concert.

Click here to view the reply slip.


Mesyuarat Agung PIBG 2012          2012 年度家教协会会员大会
Dengan segala hormatnya tuan / puan dijemput untuk menghadiri Mesyuarat Agung PIBG 2012 dan Majlis Penyampaian Hadiah Pelajar Cemerlang PMR2011 pada 25 Februari 2012 (Sabtu), jam 1.50 petang bertempat di Dewan Bro.Philippe Wu, SMJK Katholik, Petaling Jaya.

ATURCARA
1.50 ptg      Ketibaan ibu bapa, guru-guru dan para jemputan
2.00 ptg      Ucapan
                    i.   Ucapan Aluan oleh Yang Dipertua PIBG, En.Lim Hong Guan
                   ii.   Ucapan oleh Pengetua SMJK Katholik, En. Ong Boon Puah
2.15  ptg     Penyampaian Hadiah dan Cenderahati
                   i.    Penyampaian hadiah kepada pelajar cemerlang PMR 2011
                   ii.   Penyampaian cenderahati kepada AJK PIBG 2011/2012
3.00 ptg      Jamuan Ringan
3.30 ptg      Agenda Mesyuarat Agung PIBG 2012
                   i.     Membentangkan dan meluluskan minit Mesyuarat Agung 2011/2012
                   ii.    Melaporkan aktiviti PIBG 2011/2012
                   iii.   Membentangkan dan meluluskan Penyata Kewangan 2011/2012
                   iv.   Membubarkan Ahli Jawatankuasa 2011/2012
4.00 ptg      Pemilihan Ahli Jawatankuasa 2012/2013 dan Pengiraan undi
4.30 ptg      Pembentukan AJK PIBG sesi 2012/2013
5.00 ptg      i.     Membincangkan perkara-perkara berbangkit
                   ii.    Hal-hal lain
5.30 ptg      Bersurai

 
Pakaian seragam badan beruniform
Menurut surat pekeliling Ikhtisas Bil 8/2007, murid-murid hendaklah memakai pakaian                                         seragam badan beruniform pada hari Rabu setiap minggu pada waktu persekolahan.
Kutipan Bayaran Keperluan Persekolahan 2012
Kepada Semua Ibu Bapa / Penjaga,

Dimaklumkan bahawa butir-butir bayaran dan tarikh kutipan adalah seperti di bawah. Kerjasama Tuan / Puan amat diperlukan supaya tugas ini dapat dijalankan dengan licin. Bayaran hendaklah dibuat dalam bentuk wang tunai.

Jenis bayaran
a) Manual Keselamatan Pelajar (Pelajar Tingkatan 1 / Pelajar baru sahaja)                              RM3.00
b) Kad GERKO (semua pelajar)                                                                                                   RM0.50
c) Rekod Penilaian Kokurikulum (semua pelajar)                                                                         RM1.50
d) Buku Peraturan Sekolah  (Pelajar Tingkatan 1 / Pelajar baru sahaja)                                    RM3.00
e) Rekod Laporan Kemajuan (Pelajar Tingkatan 1 - 6 Bawah sahaja)                                        RM1.50
f) Buku Laporan Kemajuan (Pelajar Baru Tingkatan 6 Atas sahaja)                                           RM3.00
g) Folder Laporan Kemajuan (Pelajar Ting.1/ Pelajar Baru Tingkatan 2 - 6 Bawah sahaja)                  RM7.00
h) Sijil SEGAK PJPK (Semua pelajar)                                                                                            RM1.00
i) Foto Pelajar berukuran passport - 4 keping (Pelajar Tingkatan 1 & 4, Pelajar Baru)              RM 6.00
j) Insurans MSIG (M) Bhd.(pilihan)                                                                                              RM10.00

Tarikh Kutipan
31.01.2012                Selasa                    Tingkatan  4 dan 5
01.02.2012                Rabu                       Tingkatan 1, 2, 3 dan 6 Atas

Surat telah diedarkan kepada pelajar sebelum Cuti Tahun Baru Cina.

School Announcement:

Bayaran Wang Bantuan Persekolahan RM100

Bayaran Wang Bantuan Persekolahan RM100 telah disempurnakan pada 11hb Januari 2012 dan 12hb Januari 2012. Pembayaran telah diuruskan oleh guru tingkatan masing-masing. Pelajar Tingkatan 4 dan 5, mereka telah menerima wang sendiri. Manakala bagi pelajar Tingkatan 2 dan 3, ibu bapa telah datang dan menerimanya.Pihak sekolah akan menetapkan satu hari lagi untuk mereka yang belum  membuat tuntutan.